تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پیش بینی خطرناک نخست وزیر پیشین اسرائیل | آیا برنامه هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران در خطر است؟

ایهود باراک نخست‌وزیر سابق اسرائیل پیش بینی کرده اسرائیل یک حمله «نمادین» علیه تأسیسات هسته‌ای ایران و یک حمله گسترده علیه تاسیسات نفتی انجام دهد. او اعتراف کرده اگر نتانیاهو با تشکیل یک دولت فلسطینی در غزه بعد از جنگ موافقت کرده بود، هرگز چنین جنگ تمام عیاری در خاورمیانه را شاهد نبودیم.

پیش بینی خطرناک نخست وزیر پیشین اسرائیل | آیا برنامه هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران در خطر است؟
رویداد۲۴ | ترجمه از لیلا فرهادی: نخست وزیر پیشین اسرائیل در گفت و گو با نشریه گاردین انگلیس مدعی شده اسرائیل ممکن است در پاسخ به حمله موشکی ایران به اسرائیل، یک حمله گسترده علیه صنعت نفت ایران و احتمالاً یک حمله نمادین به یک هدف نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور انجام دهد.

بر اساس گزارش گاردین، باراک گفته شکی نیست که اسرائیل به حمله ایران در روز سه شنبه با بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک پاسخ نظامی خواهد داد.

او گفته: «بر اسرائیل ضروری است که به حمله ایران پاسخ بدهد. من فکر می‌کنم که هیچ کشور مستقلی روی زمین نیست که چنین چیزی را بی‌پاسخ بگذارد.»

نخست‌وزیر سابق اسرائیل که در جایگاه‌هایی چون وزیر دفاع، وزیر خارجه و رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم بوده مدعی شده مدل واکنش اسرائیل را می‌توان در حملات هوایی تلافی‌جویانه روز یکشنبه علیه تأسیسات نفتی، نیروگاه‌ها و اسکله‌های تحت کنترل حوثی‌ها در بندر حدیده یمن، یک روز پس از شلیک موشک‌های حوثی به سمت فرودگاه بین المللی اسرائیل مشاهده کرد.

ایهود باراک در گفتگو با گاردین مدعی شده احتمالا چیزی شبیه به حمله به بندر حدیده یمن را خواهیم دید؛ «ممکن است این یک حمله گسترده باشد و ممکن است بیش از یک بار تکرار شود.»

جو بایدن روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفته درباره حمله احتمالی اسرائیل به بخش نفت ایران بحث‌هایی صورت گرفته، اما هیچ جزئیاتی ارائه نکرد یا روشن نکرد که آیا ایالات متحده از چنین حمله‌ای حمایت می‌کند یا خیر. با این حال او صراحتا درباره حمله اسرائیل به بخش هسته‌ای ایران گفت که آمریکا از چنین حمله‌ای حمایت نمی‌کند.

باراک به گاردین گفته که در اسرائیل پیشنهاداتی مبنی بر استفاده از این فرصت تلافی حمله ایران برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد، اما او استدلال کرده که این اقدام برنامه ایران را چندان به عقب نمی‌اندازد.

ایهود باراک از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ در زمان ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع بود. او یکی از سرسخت‌ترین مدافعان اسرائیل برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران بود، و برای چنین حمله‌ای سعی کرد جورج بوش و سپس باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کند، اما تلاشش بی‌نتیجه ماند.

باراک به گاردین گفته برخی ناظران و حتی افراد در درون تشکیلات دفاعی اسرائیل برایشان این سوال وجود دارد که چرا به برنامه نظامی هسته‌ای ایران ضربه نمی‌زنید؟ کمی بیش از یک دهه پیش، من احتمالاً جنگ‌طلب‌ترین فرد در تشکیلات اسرائیل بودم که معتقد بودم این حمله ارزشش را دارد، زیرا واقعا می‌تواند برنامه ایران را چندین سال به تاخیر بیاندازد.


بیشتر بخوانید:

در صورت جنگ ایران و اسرائیل کدام یک برتری نظامی دارند؟ +جدول مقایسه توان نظامی

آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟ | بهشتی‌پور: زمان مذاکره گذشته و باید به فکر دفاع از کشور باشیم | باید منتظر تداوم بحران باشیم


او گفته: «در حال حاضر اینطور نیست، زیرا ایران یک کشور آستانه رسیدن به بمب اتم است. آن‌ها هنوز سلاح ندارند، اما ممکن است یک سال طول بکشد تا یک سلاح داشته باشند و حتی نیم دهه طول بکشد تا یک زرادخانه کوچک داشته باشند. از نظر عملی، شما نمی‌توانید به راحتی برنامه آن‌ها را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازید.»

باراک معتقد است که در داخل دولت نتانیاهو چهره‌هایی هستند که برای حداقل یک حمله نمادین علیه برنامه هسته‌ای ایران فشار می‌آورند با این که می‌دانند چنین ژستی بیهوده است.

باراک مدعی شده: «چنین حمله‌ای ممکن است یک آسیب خاص (جزیی) وارد کند، اما برخی از سیاست‌گذاران معتقدند ارزش ریسک کردن را دارد، زیرا گزینه جایگزین این است که بیکار بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید؛ بنابراین احتمالاً اقدامی برای ضربه زدن به برخی اهداف مرتبط با هسته‌ای وجود خواهد داشت.»

با اینکه باراک معتقد است پاسخ به حمله ایران اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌گوید از این درگیری می‌شد جلوگیری کرد اگر نتانیاهو دست رد به طرح آمریکا برای جلب حمایت اعراب از دولت فلسطینی پس از جنگ در غزه برای جایگزینی حماس نزده بود. نتانیاهو هرگونه راه‌حل سیاسی برای «روز بعد» جنگ که حاکمیت فلسیطین را به رسمیت می‌شناخت رد کرده است.

نخست وزیر پیشین اسرائیل به گاردین گفته «من فکر می‌کنم که یک واکنش قوی اجتناب‌ناپذیر است. این بدان معنا نیست که یک سال پیش چنین اتفاقی در سرنوشت ما نوشته شده بود. احتمالاً فرصت‌های زیادی برای محدودکردن این درگیری، قبل از اینکه به چیزی شبیه یک درگیری تمام‌عیار خاورمیانه تبدیل شود، وجود داشت. به دلایلی که هیچ تفکر استراتژیکی قادر به توضیح آن نیست، نتانیاهو همه مذاکرات درباره آنچه «روز بعد» می‌نامیم، رد کرده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما